Både vid stickning och virkning behöver man garn och det finns ett enormt utbud av praktiska, vackra, roliga och spännande garner att införskaffa. Det har aldrig varit så roligt med garner som nu och många upplever att själva inhandlandet av garner är lika stimulerande som själva handarbetet.

Kvalitet och material

Det finns hur många material som helst när det kommer till garner, men bland de vanligaste är bomull, akryl, ull och mohair. De har alla sina för- och nackdelar och man brukar använda dem för olika typer av projekt. Bomull är fastare och kan både vara hårt och mjukt, och lämpar sig för sommarkläder liksom arbeten för små barn, som till exempel bebisfiltar och sockor. Akryl är ett mjukt och billigt garn som många fnyser åt men som i själva verket brukar vara hållbart och lätt att tvätta. Det lämpar sig mycket bra för nybörjare. Ull är ett ganska ömtåligt material när det kommer till tvätt, men är mycket vackert när man skall göra mönstrade arbeten. Mohair är ett luddigt garn som man göra vackra klädesplagg i men som är svårt att repa upp och inte lämpar sig för mönster.

Typer av nystan

Vill man sticka eller virka kan man antingen göra olika en- eller flerfärgade projekt. Man kan köpa olika färger av samma typ av garn och kombinera dem för att göra mönster som till exempel ränder eller fair isle-stil, vilket innebär rader av små, upprepade motiv. Ett roligt alternativ är att köpa mångfärgade garner som skapar naturliga mönster eller färgskiftningar. Det ger ett både snyggt och ibland överraskande resultat och är mycket tillfredställande att arbeta med, eftersom man inte riktigt vet hur det kommer att bli. Man kan också köpa garner med invävda detaljer, som paljetter eller glitter, för det där lilla, roliga extra i det man tillverkar.