Beroende på var man bor i världen så tillämpas olika tekniker när man stickar. Det brukar framför allt handla om hur man håller garnet och nålarna och hur man arbetar med dem. I Sverige är det till exempel vanligast att man håller de två sticknålarna i vardera hand och har garnet lindat om vänster pekfinger (höger, om man är vänsterhänt) och sedan fiskar upp det med höger nål. I Storbritannien, däremot, drar man garnet över nålen med den ena handen.

Olika stickmönster

Oavsett vilken teknik man använder så finns det många standardmönster att göra, liksom mer komplicerade för dem som gillar utmaningar. Till en början behöver man lära sig att sticka räta och aviga, vilket har att göra med vilken sida man stickar öglorna i. Räta stickar man oftast på framsidan av ett arbete, och aviga på baksidan men om man experimenterar med detta kan man få fram olika mönster. Ett mossmönster skapas om man stickar räta mot räta och aviga mot aviga på respektive sida, medan två räta och två aviga i sekvens skapar en resår eller ett ribbmönster,

Knep och tricks

Ett av problemen som uppstår om man stickar vanlig, klassisk rätstickning, det vill säga räta på framsidan och aviga på baksidan, är att kanterna rullar upp och korvar sig. För att undvika detta behöver man bara sticka de första och sista två maskorna räta hela tiden, oavsett sida, och på så sätt bildas en stadig bård som håller allt på plats.

När man minskar och ökar ett arbete för att skapa kurvor, till exempel vid toppen på en mössa eller axeln på en tröja, är det alltid en god idé att göra dessa minskningar och ökningar ett par maskor in i arbetet. På så sätt bibehåller man den fasta kantbården som sedan blir mycket lätt att sy ihop.